top of page
  • Writer's pictureHakunilan Hammas

Hyvää Uutta Vuotta! Hammastarkastuksessa käytävä säännöllisesti!

Alkaako sinun uusi vuotesi uusin lupauksin? Meillä alkaa. Me lupaamme tammikuussa korostaa ja muistuttaa entistä enemmän asiakkaillamme, miten tärkeää on käydä säännöllisesti hammastarkastuksessa kerran vuodessa.

Miksi on tärkeää käydä hammastarkastuksessa kerran vuodessa!

Hammastarkastuksessa löydetään piilevät ongelmat ennen kuin ne muodostuvat isommiksi ongelmiksi. Tai ennen kuin ne aiheuttavat särkyjä. Reikiintymisessä kiillekarieksia eli kiilteessä olevia reikiä voidaan löytää ennen kuin ne aiheuttavat ongelmia tai ennen kuin niitä tarvitsee edes paikata.



Hakunilan hammaslääkäriasema, hammaslääkäri ja hammashoitaja ja hymyilevä potilas
Hakunilan Hammaslääkäriasema

Parodontiitti eli hampaiden kiinnityskudossairaus huomataan ajoissa!

Parodontiitti on myös hyvä huomata ajoissa ja puuttua siihen. Tähän on omahoidolla ja hammaslääkärin yhteistyöllä iso merkitys.

Ajan mittaan luutasoa voidaan menettää merkittäviä määriä ja jopa hampaita. Hammastarkastuksessa säännöllisesti käytynä, parodontiitti huomataan ennen kuin aiheutuu turvotuksia tai suurempia kipuja kasvojen alueella.

Röntgenkuvia tarvittaessa!

Hammastarkastuksessa katsotaan hampaisto läpi hammas hampaalta. Tarvittaessa tueksi otetaan rtg-kuvia, koska niistä nähdään tarkasti esim. kuinka syvä reikä on, onko se mennyt kiilteen läpi hammasluun puolelle vai ei.

Rtg-kuvilla nähdään onko vanhojen paikkojen alla reikiä. Nähdään myös juuren kärkialueet ja voidaan määrittää kuinka paljon luutasoa on menetetty.

Leukakuvasta saatetaan nähdä myös ovatko leukanivelet kuluneet. Tutkitaan pehmytkudokset, limakalvot ja leukanivelten kunto. Kuuluuko rahinaa tai naksahduksia.

Hammastarkastuksen yhteydessä hammaslääkäri määrittää kuinka usein hammastarkastuksessa on käytävä!

Säännöllisellä hammastarkastuksessa käymisellä ja hyvällä omahoidolla on suuri merkitys suun hyvinvointiin ja kokonaisterveyteen.

Ajattele suutasi - ajattele terveyttäsi ❤️


Hyvä suunterveys on olennainen osa hyvinvointia ja yleisterveyttä. Suun piilevät ja krooniset tulehdukset voivat edesauttaa myös muiden vakavien sairauksien puhkeamista. Huono suunterveys on yksi riskitekijä mm. valtimokovettumataudin sekä sydän- ja aivoinfarktin taustalla. Siksi terveelliset elintavat sekä suun ja hampaiden omahoito ovat tärkeitä.

Muistilista sinulle, joka haluat suusi voivan hyvin!

❤️ Ole ylpeä suustasi!

❤️ Pidä suunterveydestäsi hyvää huolta.

❤️ Aloita terveellisestä ruokavaliosta ja säännöllisestä ateriarytmistä.

❤️ Vältä napostelua ruokailujen välillä.

❤️ Rytmitä päivääsi myös liikuntaa.

❤️ Tee hampaiden hoitohetkestäsi miellyttävä rutiini aamulla ja illalla.

❤️ Keskustele sinun suullesi sopivista hoitotuotteista oman hammaslääkärisi kanssa.

❤️ Käytä fluorihammastahnaa!

❤️ Puhdista hammasvälit päivittäin!

❤️ Käy hammastarkastuksessa kerran vuodessa.

❤️ Pidä myös herkkuhetki, ettei elämästä tule liian vakavaa!

❤️ Rajoita hampaiden altistamista happamille ruuille ja juomille.

❤️ Muista VESI on paras janojuoma!

❤️ Käytä ksylitolituotteita happohyökkäysten katkaisemiseen.


Hakunilan Hammaslääkäriaseman vahva filosofia


Meillä Hakunilan Hammaslääkäriaseman henkilökunnalla on etuoikeus levittää joka päivä Maailman Suunterveyspäivän sanomaa hyvästä suuhygieniasta ja sen merkityksestä koko kehon terveydelle. ❤️

Maailman suunterveyspäivää vietetään maaliskuussa. Meillä on silloin jälleen vastaanotollamme asiakkaille muistamisena tuotelahjoja. Kerromme niistä lisää sitten Instagram-tilillämme.

Haluamme madaltaa ihmisten kynnystä hakeutua hammaslääkäriin. Olemme profiloituneet pelkopotilaita hyvin kohtaavaksi vastaanotoksi. Olemme kehittäneet Pelkopotilaan palvelumallin.

Me hoidamme hyväksynnällä, ymmärryksellä ja asiantuntijuudella ihmisen suun sairauksia. Hammaslääkäri Markku Pirhonen on hoitanut kolmekymmentä vuotta potilaita. Lähes tämän ajan pääsääntöisesti saman työparin hammashoitaja Katri Hyytiäisen kanssa.

He ovat voineet kasvaa ammatillisesti yksikkönä, mikä on valtava etu potilaalle. Tiimityö on saumatonta.

Liiketoimintamme filosofia on syventynyt vuosikymmenten aikana ja ytimessä meillä on ihmisen kokonaisvaltainen huomiointi ja hyvinvointi.

Mikä on Pelkopotilaan Palvelumalli

Kärsitkö niin suuresta hammaslääkäripelosta, että se estää sinua menemästä hammaslääkäriin vuodesta toiseen. Viime käynnistä on pelon takia saattanut kulua jo kymmenen tai kaksikymmentä vuotta. Häpeä omasta suusta ja sen tilanteesta hävettää ja pelottaa. Ei hätää nyt tähän on apua. Meille voit varata ajan maksuttomalle tutustumiskäynnille psykiatriselle sairaanhoitajalle, joka ottaa sinut vastaan rentoutushuoneessa.

Maksuton tutustumiskäynti hammaslääkäripelkoiselle

Ajan voit varata joko sähköpostilla info@hakunilanhammas.fi tai soittamalla ajanvaraukseen 09 8765431. Me järjestämme ajan sinulle sopivalla aikataululla mahdollisimman pian tai sulatteluajan jälkeen parin viikon päähän. Tässä kohtaa moni pelkopotilas on jo tehnyt suuren päätöksen hoitaa hampaat kuntoon. Kynnyksen ylittäminen ajanvarauksella on ensimmäinen fyysinen teko asian eteen ja monta kertaa se uuvuttaa hetkellisesti.

Tutustumiskäyntiin varataan aikaa tunnin verran ja sen aikana keskustellaan pelon ja häpeän synnystä ja nykyiseen tilanteeseen johtaneista tekijöistä. Tutustumiskäynnin päätteeksi tavataan hammaslääkäri ja mahdollisesti myös muu henkilökunta. Kaikki kohtaaminen tapahtuu rentoutushuoneen rauhoittavassa ja sallivassa ilmapiirissä.

Hammasdoulaksi hammashoitoon

Hyvin usein tutustumiskäynti johtaa halukkuuteen varata aika hammastarkastukseen. Aika sovitaan ja sovitaan myös toimet, joita hoitotiimin tulee ottaa huomioon pelkopotilaan hoidossa. Joskus pelkopotilas ei halua kuulla mikä hänen suunsa tilanne on, vaan tulee seuraavalle käynnille hoitotoimenpiteeseen. Pyrimme mahdollisuuksien mukaan toimimaan kunnioittaen potilaan toiveita. Silloin, jos jatkohoitoa varten on varauduttava jälkitoimiin kotona, esim. hampaanpoiston jälkeen, me kyllä kerromme hienovaraisesti asiasta.

Tutustumiskäynnillä myös sovitaan ja mietitään tarvitseeko psykiatrisen sairaanhoitajan tulla mukaan hoitohuoneeseen “hammasdoulaksi”. Jo tieto siitä, että hoitaja on lähellä rauhoittaa, mutta tilanteen mukaan hoitaja osallistuu aktiivisesti potilaan hoitoon hoitotoimenpiteen onnistumiseksi.

Tammikuussa hoitoon pelosta huolimatta!

Jos siis viime hammaslääkärikäynnistä on kulunut jo liian pitkä aika, niin ota yhteyttä ja sovi tutustumiskäynnille aika. Keskustelu rauhoittaa ja pelot lievittyvät yhdessä työstäen asiaa ja huonoja kokemuksia.

Innovaatio Pelkopotilaan palvelumalli, sh Tiina Pirhonen

Tämä haastattelu on toteutettu maisteriopiskelija Josefiina Pirhosen toimesta Vaasan yliopiston innovaatiojohtamisen kurssilla.

Hakunilan hammaslääkäriasema on perustettu vuonna 1985, ja vuonna 2006 vastaanoton omistus vaihtui nykyiselle hammaspalvelu Markku Pirhonen OY:lle. Vuoteen 2019 Hakunilan hammaslääkäriaseman liiketoimintamalli perustui perinteisten hammaslääkäripalveluiden tarjoamiseen (Hakunilanhammas, 2023). Yrityksessä työskentelee neljä työntekijää, yksi hammaslääkäri, kaksi hammashoitajaa ja yksi psykiatrinen sairaanhoitaja/liiketoiminnan kehittäjä. Jo alusta alkaen yrityksen sisustuksesta on tehty kodinomainen, jotta asiakkaan olisi hyvä tulla hoitoon, ilman jännitystä. Hakunilan hammaslääkäriasemasta ei haluttu muodostaa perinteistä lääkärimäistä kuvaa olemuksen, sisustuksen ja palvelun kannalta. Yrityksen arvoja ovat inhimillisyys, yksilöllisyys, rehellisyys ja turvallisuus. Hakunilan Hammaslääkäriasemalle on tärkeää, että jokainen asiakas kokee olevansa arvokas. Tätä edesauttaa kuunteleva, hyväksyvä ja lämminhenkinen kohtaaminen jokaisessa hoitokohtaamisessa.


Ajatus innovaatioon lähti vuonna 2016, kun koulutuksessa toteutettiin analyyseja pääkaupunkiseudun alueen kilpailutilanteesta, verraten Hakunilan hammaslääkäriaseman vahvuuksia kilpailijoiden vahvuuksiin. Analyysien pohjalta Hakunilan Hammaslääkäriaseman kilpailueduiksi nousivat rennot ja kodikkaat liiketilat, lämmin asiakaskohtaaminen sekä viihtyvyyteen panostaminen. Asiakaskyselyiden pohjalta selvisi, että asiakkaan näkökulmasta Hakunilan Hammaslääkäriasemalla on hyvä ja rento ilmapiiri, sekä asiakasta kuunteleva ja kunnioittava henkilökunta.


Ensimmäisessä koulutuksessa keskityttiin oman brändin kehittämiseen, ja silloin päällimmäisenä ajatuksena oli, että hammaslääkäriaseman rento tunnelma ja viihtyvyys ovat huomattavia kilpailuetuja, joita haluttiin lähteä korostamaan lisää. Tämän koulutuksen aikana alettiin panostamaan aseman sosiaalisen median markkinointiin ja nimenomaan brändin tunnettuuden lisäämiseen. Koulutuksen ohella tehdyn tutkimuksen pohjalta erityisesti aseman pelkopotilailta oli tullut palautetta siitä, että aseman harmoninen sisustus lievittää pelkoa ja jännitystä hammaslääkärikäynnin aikana. Moni asiakas korosti kyselyssä unohtavansa missä on, kun on astunut odotustilaan. Koulutuksessa tehdyn tutkimuksen perusteella Hakunilan Hammaslääkäriaseman kilpailuetuna oli myös kunnioittava ja kuunteleva asenne asiakasta kohtaan, sillä moni oli kohdannut tuomitsevaa käytöstä hampaiden hoitamiseen liittyen aiemmilla hammaslääkäreillä.


Kun ensimmäisessä koulutuksessa Tiina oli tutustunut liiketoimintaan ja sen kehitykseen tarkemmin, kehittyi halu viedä pelkopotilaan kohtaaminen vielä syvemmälle tasolle. Vuonna 2019 Tiina jatkoi opiskelua vielä palvelumuotoilun osatutkinnon parissa. Koulutuksen aikana Tiina nosti pelkopotilaille suunnitellun palvelun työn alle. Sammon Takojat -valmennuksen tavoitteena on auttaa yrittäjää keskittymään oman yrityksensä kehittämiskohteisiin ja viemään kehittämisideaa eteenpäin valmentajien ja verkoston tuen kanssa (Sammontakojat, 2023). Vuonna 2019 palvelumalli virallistettiin pilotoinnin ja muiden suunnitteluvaiheiden jälkeen. Jo aiemman koulutuksen aikana oli huomattu markkinarako pelkopotilaiden palvelumallissa. Pelkopotilaiden hoito perustuu pääosin nukutuksessa tehtävään hammashoitoon, ja Hakunilan Hammaslääkäriasemalla haluttiin alkaa panostamaan pelon poistamiseen, ennemmin kuin sen sivuuttamiseen nukutuksen avulla.


Kun idea innovaatiosta oli selkeä, oli aika aloittaa konkreettinen innovaatioprosessi. Alustustyö oli tehty ja sen jälkeen oli tärkeää alkaa suunnittelemaan sitä, millainen pelkopotilaan palvelupolku käytännössä on. Palvelupolun ensimmäinen vaihe on, kun pelkopotilas alkaa etsimään itselleen sopivaa hammaslääkäriasemaa. Jo vuonna 2016 oli ymmärretty sosiaalisen median tärkeys brändin tunnettuuden kasvattamisesta, ja sen panostamiseen oli alettu keskittyä tarkemmin. Tarkoituksena oli, että pelkopotilaspalvelumalli löydetään sosiaalisen median kautta, ystävien ja tuttujen suosituksien kautta, sekä internetin avulla. Tämän jälkeen asiakas varaa itselleen ajan, jonka yhteydessä ilmenee tarve pelkopotilaan hoitomalliin.


Ensimmäinen kosketuspiste pelkopotilaan palvelumalliin on siis ajanvaraus, josta pyritään välittämään yrityksen lämminhenkisyys. Tässä tilanteessa asiakas saa varata itselleen maksuttoman tutustumiskäynnin Tiinan kanssa. Tutustumiskäynnillä kartoitetaan pelon syitä ja selvitetään, millainen hoitosuunnitelma asiakkaalle luodaan, tutustutaan henkilökuntaan sekä tarvittaessa myös hoitotiloihin ja laitteisiin. Asiakkaalta selvitetään mahdollinen esilääkityksen tarve ja se, tarvitseeko potilas lisää rentoutumiskäyntejä vai onko seuraava käynti jo hoitotilanne. Samaan aikaan Tiinan käymän koulutuksen kanssa myös yrityksen toinen työntekijä kävi ratkaisukeskeisen lyhytterapeutin koulutuksen, mitä voidaan hyödyntää pelon lieventämisessä. Jos nähdään tarve syvemmälle pelon kohtaamiselle, pääsee asiakas keskustelemaan ratkaisukeskeisen lyhytterapeutin kanssa.


Innovaatioprosessin aikana tehtiin asiakassegmentointi ja tutkimus siitä, mikä on useimmiten syy pelkojen taustalla. Pelkopotilaan palvelumallissa haluttiin panostaa asiakkaan omiin tarpeisiin ja kuunnella hänen toiveitaan. Aseman tiloihin luotiin rentoutushuone, johon pelkopotilas saa tulla rentoutumaan ennen hoitotilannetta. Tiloista on luotu ”pehmeät” ja rennot sisustusmateriaalien avulla. Asiakas saa ottaa mukaan saattajan, mutta myös Tiina on psykiatrisen sairaanhoitajan tutkintonsa myötä henkilö, jonka pelkopotilas saa vierelleen rauhoittamaan hoidon ajaksi. Keinoja hoidon ajan rentoutumiseen ovat myös kuulokkeet, lämmin viltti ja pehmeä valaistus liikkeen tiloissa. Hampaita hoidetaan potilaan omaan tahtiin, ja korjausprosessiin voi mennä pidempikin aika. Kun hampaat on hoidettu, siirtyy asiakas Hakunilan hammaslääkäriaseman vuosikutsulistalle. Tämä tarkoittaa, että asiakas saa vuoden välein kutsun hammastarkastukseen. Tällä pyritään ylläpitämään suun terveyden kuntoa ja ehkäisemään tilannetta, jossa hoitoihin tulee pitkä väli ja pelko ehtii yltymään uudelleen.


Kun koko palvelumalli oli kehitetty, alettiin panostamaan sen käyttöönottoon. Ennen virallista lanseerausta Hakunilan Hammaslääkäriasemalla kävi testiasiakkaita, joiden kanssa päästiin käymään käytännössä läpi palvelun eri vaiheet. Virallisen lanseerauksen yhteydessä myös yrityksen nettisivut päivitettiin brändiin sopivaksi, ja pelkopotilasmalli tuotiin siellä esiin selkeästi. Sosiaalisessa mediassa tuotiin esiin uusi palvelumalli ja luotiin esittelyvideoita aiheesta. Uutta palvelumallia mainostettiin myös paikallislehdessä, jossa se esiteltiin yksityiskohtaisesti ja tuotiin esiin maksuton tutustumiskäynti ja sen sisältö. Koska yrityksen tunnelma ja liiketilat olivat jo valmiiksi rennot ja kodinomaiset, ei niissä tarvinnut tehdä paljoa muutoksia. Ainoana oli, että vapaana olevasta huoneesta luotiin rentoutushuone, jossa pelkopotilas valmistautuu yhdessä työntekijän kanssa hoitoa varten. Pelkopotilaan palvelumalli ei tuo asiakkaalle lisäkuluja, vaan siihen kuuluu maksuton tutustumiskäynti, ja muuten hinnat koostuvat hoidon tarpeen mukaisesti.


Ajatus palvelukeskeiseen innovaatioon lähti siitä, kun huomattiin tarve asiakkaiden pelkokokemuksien lievittämiseen ja kohtaamiseen. Yrityksessä oli myös huomioitu, että monet asiakkaat mainitsivat tilojen viihtyvyydestä ja hyvästä tunnelmasta. Tällaiselle pelkopotilaan palvelumallille ei löytynyt kilpailijoita lähialueilta. Innovaation johtaja oli huomannut markkinaraon, ja mainitsee, että ajan henki oli toteutuksen aikaan oikea. Tällä hän tarkoittaa sitä, että ihmiset ovat tulleet todella tietoisiksi suun terveyden merkityksestä kokonaisvaltaiseen terveyteen. Samalla, kun pelko on suurin este hoitoon tulemiseen, valittiin usein vaihtoehdoksi nukutus. Kuitenkin myös nukutuksen riskit ja vaikutukset terveydelle on tuotu selkeämmin esiin, mikä on johtanut siihen, että ihmiset ovat kiinnostuneet vaihtoehtoisista hoitomuodoista.


Koska yrityksen työyhteisö on pieni ja tiivis, olivat kaikki mukana ideoinnissa ja innovaation kehittämisprosessissa alusta alkaen. Taustalla oli koko työyhteisön yhteinen intohimo suotuisan ja mieluisan asiakaskokemuksen luomiseen. Myös yhteinen kiinnostus pelkotilojen ymmärtämiseen ja niiden ylipääsemiseen on syy sille, miksi palvelumallia lähdettiin luomaan. Koska hammashoitaja kävi ratkaisukeskeisen lyhytterapeutin koulutuksen samaan aikaan innovaatioprosessin kanssa, myös hän kasvatti samalla tietojaan ja taitojaan pelkopotilaan kohtaamiseen ja heidän auttamiseensa. Ajanvarauksessa toimiva työntekijä opastettiin siihen, kuinka hänen tulee toimia, kun asiakas pyytää aikaa tutustumiskäynnille.


Innovaatiojohtaja kokee, että innovaatio on ollut erittäin onnistunut. Prosessi eteni sopivaan tahtiin, sillä sille annettiin paljon aikaa ja sitä kehiteltiin useiden vuosien ajan. Koska kynnys tutustumiskäynnin varaamiseen on erittäin matala, on sille ollut paljon kiinnostusta. Koska tutustumiskäynti ei velvoita asiakasta varaamaan aikaa hammashoitoon, on sinne entistäkin helpompi tulla. Lähes jokaisen tutustumiskäynnin jälkeen asiakas on kuitenkin päätynyt varaamaan ajan hammastarkastukseen, ja tämän myötä hoitopolku on jatkunut. Kerättyjen asiakaskokemusten perusteella palvelu on todella onnistunut, ja useimmiten kokemus on yrityksen tavoitteiden mukainen.


Yrityksessä on toteutettu innovaatioon liittyviä asiakaspalautekyselyjä siten, että asiakkaat ovat saaneet jättää palautteen käynnin jälkeen, ja palautteen jättäneiden kesken suoritetaan tuotelahja-arvonta. Hakunilan Hammaslääkäriaseman asenne asiakasta kohtaan on se, että ketään ei arvostella hampaiden hoitoon liittyvistä asioista, vaan jokainen otetaan vastaan sellaisena, kun on, ja pyritään auttamaan asiakasta parhaan mukaan. Asiakasta myös kuunnellaan, ja hänen tarpeensa otetaan tosissaan. Pelkopotilaan palvelumallissa tämä asenne on korostunut ja ollut yrityksen brändin mukainen.


Innovaatio on herättänyt huomiota ja keskustelua alan muiden toimijoiden keskuudessa. Sosiaalisen median ja verkostoitumisen myötä Hakunilan Hammaslääkäriasema on saanut uusia yhteistyökumppaneita muun muassa hampaidenhoitotuotteita valmistavista yrityksistä. Alan muut toimijat, kuten eri lehdet, ovat olleet kiinnostuneita konseptistamme ja pelkopotilaan palvelumallista on luotu lehtiartikkeleita, joissa yritys on päässyt kertomaan uudesta palvelusta ja konseptista kokonaisuudessaan. Liiketoimintamalli on onnistuttu luomaan todella asiakaslähtöiseksi. Usein esimerkiksi tutustumiskäynnin yhteydessä työntekijä juo kahvit asiakkaan kanssa ja tutustuu myös henkilökohtaisella tasolla henkilökunnan kanssa. Vastaanoton ideologia on alusta alkaen perustunut kokonaisvaltaiseen ihmiskäsitykseen, ja tämä pelkopotilaan palvelumalli on syntynyt näiden arvojen pohjalta, mikä on luultavasti vaikuttanut innovaation onnistumiseen ja jatkuvaan kehitykseen.


Tiina Pirhonen ja Katri Hyytiäinen valmistelevat pelkopotilaan palvelumallia
Tiina Pirhonen ja Katri Hyytiäinen valmistelevat Pelkopotilaan palvelumallia

Ole ylpeä suustasi


101 katselukertaa

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki
bottom of page