Maailman Suunterveyspäivä 2025
- Hakunilan Hammas
- 18.3.
- 2 min käytetty lukemiseen
Maailman suunterveyspäivää vietetään vuosittain 20.maaliskuuta. Päivän tavoitteena on lisätä tietoisuutta suunterveyden merkityksestä koko keholle.💙🦷
Hyvä suuhygienia ei vaikuta ainoastaan hampaisiin ja ikeniin, vaan se on yhteydessä myös yleisterveyteen. Esimerkiksi sydän- ja verisuonitaudit sekä diabetes voivat liittyä suun terveydentilaan. Suun tulehdukset voivat heikentää myös muiden yleissairauksien hoitotasapainoa. Hammaslääkäriliitto korostaa, että suun bakteerit voivat päästä verenkiertoon ja aiheuttaa vakavia infektioita, kuten verenmyrkytyksen ja sydämen sisäkalvon tulehduksen. Suun tulehduksilla on yhteyksiä myös aivoinfarkteihin ja aivoverenvuotoihin. Suun terveys on siis kiinteästi yhteydessä yleisterveyteen, ja sen laiminlyönti voi johtaa vakaviin terveysongelmiin.
Maailman suunterveyspäivän teemana on usein rohkaista ihmisiä parempiin suunhoitorutiineihin, kuten säännölliseen hampaiden harjaukseen, hammasvälien puhdistukseen ja terveellisiin ruokailutottumuksiin. Pienillä päivittäisillä teoilla voi olla suuri vaikutus ja siksi Maailman suunterveyspäivä on tärkeä muistutus huolehtia suustamme!
Tänä vuonna Maailman suunterveyspäivän teema pyörii "A Happy Mouth is... a Happy Mind" sloganin ympärillä. Pyrkimyksenä on inspiroida ihmisiä positiivisiin ja kestäviin muutoksiin suunterveyden ylläpidossa sekä kohti parempaa tietämystä suunterveyden roolista osana kokonaisvaltaista terveyttä. Haluamme olla mukana edistämässä hyviä suunhoitorutiineja ja tästä inspiroituneena päätimme, että arvomme Instagramissa seuraajiemme kesken sähköhammasharjan. Arvonta käynnistyy Maailman suunterveyspäivänä 20.maaliskuuta - tule kuulolle ja osallistu!

Ennen ja nyt -kampanjamme on käynnissä

Maaliskuussa meillä on ollut käynnissä ennen ja nyt -kampanjamme, jonka myötä olemme saaneet kuulla monia avartavia tarinoita siitä, millaista suun ja hampaiden hoito ennen vanhaan oli. Tarinat ovat vahvistaneet ajatuksia siitä, kuinka paljon tietoisuus ja koulutus ovat aikojen saatossa kehittyneet. Toisaalta tarinoiden kuuleminen on saanut ihmettelemään, kuinka luovia ratkaisuja ennen on keksitty, pyrkimyksenä pitää huolta hampaista.
Kampanjamme jatkuu vielä maaliskuun loppuun asti, joten saamme varmasti vielä kuulla vaikka mitä mielenkiintoista ja ajatuksia herättävää. Kampanjan takana on markkinoinnin harjoittelijamme Jasmin. Käydään seuraavaksi läpi hänen ajatuksiaan harjoitteluun ja meihin - Hakunilan Hammaslääkäriasemaan liittyen.
Moikka! Olen Jasmin, Tiinan ja Markun tytär. Valmistun keväällä liiketalouden tradenomiksi, pääaineena markkinointi. Suoritan tällä hetkellä harjoittelua Hakunilan Hammaslääkäriasemalla ja olen suunnitellut sekä toteuttanut heidän kanssaan ennen ja nyt -kampanjan, jota on ollut äärimmäiseen hauskaa ja antoisaa tehdä.

Harjoittelujakso ei kuitenkaan ole ensimmäinen kosketukseni Hakunilan Hammaslääkäriasemaan, sillä vastaanotto on ollut osa arkeani jo lapsuudesta asti. Monet kerrat viikonloppuisin ja arki-iltaisin kuljimme sisarusteni kanssa mukana, tehden milloin mitäkin. Erityisesti lapsuudestani mieleeni on jäänyt Mannerheimintien vastaanotto, jonka ikkunasta katselimme innoissamme ulos jalkapallokentälle ja kaupungin vilinään.

Tausta vaikuttaa myös siihen, miten suhtaudun suun terveyteen. Hampaiden pesusta tehtiin jo varhain hauska ja luonteva osa päivittäisiä rutiineja. Hampaita pestessä äiti keksi tarinoita, joissa jokaisessa hampaassa asui jokin satuhahmo – yhdessä prinsessa Ruusunen ja hänen naapurissaan Lumikki. Hampaiden hoito oli leikinomaista ja mielikuvitusta ruokkivaa. Kun hampaita alkoi irtoamaan, oli se toki pelottavaa ja välillä kivuliasta, mutta muistan aina avanneeni suun iskälle luottavaisin mielin. Tiesin, että iskällä on hellät kädet, eikä hän halua satuttaa. Lapsuuden kokemusten ansiosta en ole koskaan osannut pelätä hammaslääkäriä, vaan olen aina nähnyt suun terveydenhuollon luonnollisena ja tärkeänä osana hyvinvointia.
Kaikki tämä vaikuttaa myös siihen, miten tarkastelen nykyistä harjoittelujaksoani. Ymmärrän, kuinka suuri merkitys asiakaslähtöisyydellä, mukavalla ja rennolla ilmapiirillä sekä pienillä, mutta tärkeillä yksityiskohdilla on. Nämä kaikki voivat muuttaa pelon luottamukseksi ja hammaslääkärikäynnin positiiviseksi kokemukseksi.